2016/02/12

Predicant en el desert... del món ric

-Dos camins se't presenten al davant a cada pas. El camí del be i el camí del mal – deia aquell prevere de faç blanca i cabells mullats-.
Ella i ell, havien decidit assistir a una «jornada de reflexió quaresmal» a la parròquia del barri.
En escoltar l'afirmació del capellà, dins el sagrari dels seus íntims pensaments, s'esdevenen conclusions diferents:
I pensa ella que el mal camí és deixar-se portar pel seu anhel de desordre, de viatge i fugida, d'acumular experiències de deixar-se portar pels sentiments i els desitjos. I que el bon camí haurà de ser acceptar «el seu destí» amb el nuvi que li fa de company de quasi tot d'ençà que tenen setze anys. No n'ha conegut altre, no ha tingut ganes d'embolics ni ha fet pràcticament res sense ell. S'acoblen be, s'entenen i, en no parlant d'algunes coses, tot és una bassa d'oli.
I pensa ell que el mal camí ha de ser deixar-se portar per les seves ganes de provar-ho tot, de viure intensament, de posar-se en risc, de jugar amb la vida pel llindar de lo temerari. Tal volta el mal camí siga el d'anar calent a tothora, de beure amb els amics fins que cauen morts d'embriaguesa, de no parar en casa i fer patir la mare, i que el bon camí siga acabar d'una els estudis, fer una visita a aquell general amic del seu pare, de quan va fer el servei militar (anar ben mudat i amb cara de bon xicot) i demanar-li influències per a col·locar-se. Si tot això surt be, es casarà amb la xica amb la qual va al cinema, a sopar, a passejar des dels disset anys i tindran un parell de fills i estiuejaran al poble d'ella i anirà al futbol els diumenges amb els vells amics i tot estarà be.

Però aquell senyor rector de cabells bruns i pell blanca diu el que diu i vol dir altra cosa: Per a ell el camí del mal és el de la violència, el camí que mamprèn «el món i la carn», el salvatge sistema econòmic, competir, fotre cops de colze per pujar esglaons a l'empresa o a la societat. El camí del mal del qual parla és el camí de discutir, colar-se a la cua, demanar influències i buscar el profit propi... és el camí d'esclafar a tots per aconseguir el que a un li convé.
I també troba que és el bon camí el camí de la cooperació, el de la humilitat, el de la recerca d'una vida senzilla i tranquil·la que no s'enfanga en males arts. El bon camí és el de pensar en els altres i sentir compassió, el de construir un mon diferent on no compta el que tens sinó el que ets i el que pots donar en benefici de tots.
Ell parla i els caps entenen el que entenen. Ell explica, però els filtres modifiquen el discurs en arribar una mica més endins del forat de les orelles.
-Dos camins s'obren davant nosaltres a cada pas, en cada decisió, en cada petita o gran situació de la vida corrent: el camí del be i el del mal -repeteix amb veu solemne-.

I ell pensa que ha de deixar-se d'aventures i divertiments i centrar-se. Com el seu amic que ha acabat d'encarregat de la fàbrica. Té més feina que abans. Ja no el veuen al club ciclista els dissabtes a l'esmorzar. Però s'ha comprat un bon cotxe i està en obres fet-se una casa al camp espectacular. Molta gent li té enveja, malparlen d'ell, diuen que es porta com un malparit amb els companys de la fàbrica, que els crida i els tracta com merda. Però la gent és envejosa i mala quan veuen que et va be...
I ella pensa en la seva amiga que es va enamorar d'una xicona i va fugir amb ella a Itàlia. Pobra, li va anar malament amb aquella noia i ara està allà sola, no es veu amb fetge de tornar desprès de l'escàndol que va donar al poble en saber-se que s'havia embolicat amb una... No, no és bon camí aquell. I mira que va sentir enveja en veure-la tan feliç quan va decidir anar-se'n. Però allò no podia acabar be. El bon camí és el de l'ordre, la sensatesa, la prudència. Fer el que cal i el que toca i no donar que parlar.

- Dos camins. No hi ha tres, no hi ha un «camí del mig» que ens permeta ser neutrals. El camí del mig és els dels tebis, és la indefinició. Dos camins: el de l'egoisme o el de la generositat, el del «jo» o el del «nosaltres», el camí de la pau o el de la violència, el de la dignitat o el de la injustícia...
Així s'explica el «ministre de Déu» davant un públic sord:
Aquella pensant en com haurà quedat el capítol de la telenovel·la que avui ha sacrificat per assistir, com a bona catòlica que és, a la xarrada quaresmal. L'altra mirant-se les ungles que no han quedat al seu gust (amb el que li ha costat la manicura!). Aquell rebecant el coll mirant un clivell al sostre que ja fa dies li preocupa no caiga damunt d'algú. L'altre que espera que acabe el rotllo per acostar-se al regidor (de dretes, evidentment) per demanar-li que li busque alguna feina al fill major, que només fa que donar disgustos i freqüentar «fulanes». Aquells dos que sempre, en sortir, fan una valoració de les paraules i prèdiques del rector amb una clau intel·lectual profunda: - ha estat massa llarg el sermó... o massa curt... i a sopar!.

I acaba. La gent va alçant-se, van sortint, fa fred i enyoren un licoret, un faldó de «mesa-camilla» o una tele de colors ben gran, que es veja ben be... I se'n van.
I ella entra amb ell de la ma a la sagristia (ell no volia, però amb el cap reblanit per la prèdica acluca el bescoll i la segueix)...
-Senyor rector, volíem preguntar-li: com hem de fer per apuntar-nos als cursets prematrimonials?.(diu ella, evidentment)
-Vaja! Quina sorpresa! (diu el rector). Pensava buscar-vos un dia d'aquesta setmana per fer-vos una proposta... Anem a formar un equip de gent voluntària per anar a alçar un projecte solidari a El Salvador (a Centre Amèrica, vaja). Necessitem metges, mestres, gent disposada a treballar de valent en una zona rural on no hi ha pràcticament de res... Però clar, si teniu altres plans a la vostra vida ja no se què dir...
Es fa un silenci gran, molt gran, massa gran...

Al fons del temple una dona que tots coneixen al poble entona una vella cançó d'aquelles antigues de missa. Està una mica boja i sempre espera asseguda als darrers bancs a que surten tots. Quan es queda sola, abans que el rector tanque la porta i l'acompanye a casa, mou amb veu tremolosa aquella vella cançó, sempre la mateixa cançó... «ad te suspiramus, gementes et flentes, in hac lacrimarum valle...»

- Disculpeu-me (diu el capellà de pell blanca i cabells lluents) vaig a acompanyar-la a casa, pobra, i a posar-li el sopar al microones, que no es gite amb la panxa «a l'espanyola».
Ja en parlem d'això que voleu que parlem, val?.


«Ad te clamamus, exsules filii Hevae, ad te suspiramus, gementes et flentes»