És
fàcil que el paisatge de carrers i places d'una ciutat siga com un ball
amb constants canvis de parella. Quan no hi vius, quan vas de tant en
tant perquè has de fer això o allò a la ciutat a la qual sempre
acabes tornant, tot són novetats.
- Mira, allà hi havia una llibreria!
Ara
hi ha una persiana abaixada amb unes pintures d'indis a cavall
perseguint un fum morat que sembla un núvol ensucrat.
Aquí estava
el quiosc (ho recorde perfectament) un quiosc enorme que despertava pensaments secrets quan el passaves per la
banda de darrere, on hi posaven les publicacions que no podien estar
a la banda de davant... I els ulls miraven com si no miraren (vergonyes adolescents) i les
dues o tres frases que acompanyaven les imatges evidents feien voltes
al cap, com voltors que baixen a la vall a veure que hi troben. Ara
ja no hi és ni el quiosc ni l'arbre que l'ombrejava, ni el forn de la vora, ni
la estàtua ni les flors. L'entrada d'un aparcament subterrani i un
panell per anunciar-se ocupen el seu lloc.
És
fàcil tenir una conversa superficial amb aquesta o aquell sobre
totes les coses que hi havia i ja no hi ha, que hi eren i ja no.
«Remember» de comerços, pubs, bars o edificis que han estat
transformats en altres comerços, edificis, bars o solars... Les
ciutats són això, cerquen això: una transformació contínua de
tot, un anomenat «dinamisme econòmic» que canvia vials i façanes,
colors i olors arreu. I amb cada cosa que canvia, un munt de persones
fan un ploret, una elegia mínima per allò que s'ha perdut:
Avuí, els plorets, els "remembers" i les elegies les fa ella:
-
Ací vaig comprar els botons de la «rebequeta» que vas portar el
dia de la teua primera comunió. Uns botonets blanquets, semblaven
perletes, te'n recordes?.
No,
no recorde haver portat cap cosa semblant en aquell dia ja tan
llunyà. I a ella se li il·luminen els ulls amb una llum trista, de
capvespre de tardor quan ja ens han canviat l´hora. I fa un darrer
homenatge a la merceria perduda per sempre més...
-
Ai, tot el que tenien era tan bonic en aquesta tenda. I l´home que
t'atenia era tan venedor!. Venies per uns botons i te n'anaves amb
això i allò i l'altre... tot coses que no havies pensat comprar
però, mira, te les embutxacava amb una gràcia de bon venedor... Ja
no en queden de vendors com els d'aquell temps!.
Si,
n'han d'haver de venedors com aquells, o semblants. Després de tot
els venedors són venedors, viuen per vendre com més millor, i això
és com és i va com va. No m'interessa gens el seu món de simpaties
impostades i d'amistats falsificades... en forma part del seu ofici.
Són «ànima» del centre de la ciutat, eixe espai inventat a posta
per vendre i comprar eternament en un cicle infinit de persianes que
pugen i baixen, d'aparadors que mostren i amaguen, de maniquins
vestits i despullats una i mil vegades.
Mai
res ha de romandre igual, tot ha de canviar constantment: paviments,
arbres ornamentals, bancs, llambordes, fanals. Tot ha de ser nou, més
nou, encara més nou i modern...
Però...
Algunes coses a les ciutats es
guanyen misteriosament el dret de restar immòbils. No se sap molt be
com s'ha de fer per tenir aquest privilegi de permanència, com es
fan punts per a participar en el concurs de coses que no canviaran,
que no s'han de moure mai d'on són, que seran «ara i a l'hora de la
nostra mort» (amén) i pels segles dels segles. El cas és que
algunes coses, cases, portes, aparadors, colors o pedres
arrenglerades estan on sempre han estat, de temps immemorial. Eixes
coses són estimades per a tothom (diuen) i no s'han de tocar. Una
casa de color de rosa, una tenda de paraigües, una joieria, el portó
de l'entrada d'aquell edifici, l'arbre d'aquella plaça, aquell
cartell antiquíssim, les reixes d'un jardí...
-
Mira, estan igual, igual que estaven... Bo, igual del tot no, que les
han repintades. Ai! Darrere d'aquelles reixes hi havia una gàbia
enorme amb pardals colorits, al centre del jardí. Quan vam venir a
comprar-te el vestit de la comunió et vas quedar mirant els
pardalets una bona estona, com una estàtua. I jo, que em gire i no
et veig! On s'ha ficat? Ja s'ha perdut!... Però vaig recordar la
gàbia i vaig dir-me: ja se on s'ha quedat!. I allà estaves,
igualment com t'havia deixat...
No,
no recorde res d'aquelles coses que em relata amb emoció. Ni el
jardí, ni les reixes... i no m'agraden els pardals engabiats...
Gens!. És estrany!. Ara és ella la que es queda mirant el lloc on
diu haver hagut un gabiot ple d'ocells. Un espai ara ocupat per una pista de
formigó per a fer girimbel·les amb el monopatí. No se si els
colors de les plomes d'aquells pardals engabiats ara han esdevingut
llanfarnades de pintures, signatures, gargots... Però això és el
que ella mira emocionada fent un postrer homenatge al jardí
desaparegut amb una nova mirada il·luminada per un raig de llum
trista de capvespre de tardor quan ja t'han canviat l'hora... Quan ja t'ho han canviat tot,
I quí són els que t'han canviat l´hora, i el jardí i els ocells i la casa de color de rosa?
Qui són?
Els venedors?... Si, segur que són els venedors, amb els seus falsos somriures assajats cara a l'espill, amb les seues paraules sempre amables i les seues mans sempre tan netes. Són ben plantats els venedors, han de ser-ho, això és precís. Són éssers perfectes, sociables, educats... i t'ho venen tot, t'ho canvien tot, t'ho embutxaquen tot... Són ells els que et canvien l'hora a les acaballes d'octubre i te la tornen a canviar la primavera... Manen ells, els venedors i, com que manen, fan que canvie tot i que tu ho paguestot: tots els canvis, absolutament tot!
Has de fer una cosa ben fàcil: obrir el moneder i anar pagant... per a que tot continue canviant, ensorrant-se, alçant-se de nou. Obrir el moneder i pagar (si és que pots pagar) o mirar el capvespre i la llum trista que deixa a les vesprades tardorenques i alenar, que això no s'ha de pagar...
1 comentari:
There is noticeably a bundle to know about this. I assume you made certain nice points in features also. online casino real money
Publica un comentari a l'entrada